måndag 23 april 2018

Dagens bok: Inte allena av Patrik Hagman och Joel Halldorf, en bok som inte räcker till

Under 2017 har det utgivits många böcker om Martin Luther och reformationen utifrån 500årsjubileet från 1517. Jag har ägnat en hel del tid åt dem under året och läst ganska många som du kan se en del av här på min blogg.

Just den här boken väntade jag med att läsa, helt enkelt för att jag inte gillade rubriken. Inte så att det är något fel med att kritisera eller analysera Luthers tankar, utan mera att den kändes som att författarna tog sin utgångspunkt i ett sätt att tänka. Ungefär som om de hade bestämt sig redan från början att Luthers tankar inte var tillräckliga och skrev sin bok utifrån den premissen.
Till viss del stärks den känslan vid läsandet av boken samtidigt som den har sina förtjänster, inte minst i att ge tankar om konsekvenser av Luthers teologi in i vår egen tid.
Det är också mycket modigt, särskilt av Hagman att ge uttryck för dessa tankar, i Finland verkar det kosta på mera än i Sverige att våga vara kritisk mot Luther. (Se länken till Dagen här nedanför.)

Författarna Patrik Hagman och Joel Halldorf har sina rötter i den "frikyrkliga" traditionen i Sverige och Finland. Joel Halldorf är docent i kyrkohistoria och lektor vid Teologiska högskolan i Stockholm, medarbetare i Dagen och författare, Patrik Hagman, är docent i politisk teologi vid Åbo Akademi och även han författare.

Ett vanligt sätt att sammanfatta Luthers teologi är precis som författarna här skriver att lyfta fram de tre "sola" - Nåden allena, tron allena, skriften allena, (på latin Sola gratia, Sola fide, Sola Scriptura) i Lutherrosen ses de här på engelska:
 
En grundläggande tes i boken är att denna sammanfattning av Luthers tankar leder fel och inte räcker till för att tala om vad kristen tro är i vår tid. 

Det ena som hävdas är att sammanfattningen är konstruerad långt efter Luther själv, vilket jag inte har något problem med. Systematisering av Luthers teologi har pågått länge och pågår fortfarande, Luther själv var inte systembyggare, han var en predikant och själavårdare, en reformator som återupptäckte viktiga teser från källorna, nämligen bibeln. Dessutom finns det ett enormt stort material som Luther själv skrev, så stort att det är svårt att fånga in det i några korta fraser, möjligen är det bästa att använda det Luther själv såg som en sammanfattning av tron - nämligen Lilla Katekesen.

Bokens brister
Men den andra tesen som drivs i boken håller jag inte alls med om. Och det är författarnas tolkningar av vad tro och nåd betyder hos Luther och hans efterföljare. I boken skriver författarna så här: "Luther lärde att allt var nåd. Men hans lära om "nåden allena" ledde paradoxalt till en smal vision av nåden. En syn på nåden som enbart förlåtande och inte förvandlande, och en nåd som bara var tillgänglig genom den abstrakta, mentala akten "att tro" och inte genom handlingar och gemenskaper." (s 28 i eboken) 

Här finns två stora missuppfattningar av Luthers och de lutherska kyrkornas syn på både nåd och tro. Något som leder väldigt fel eftersom de är så centrala i hela den förståelse av Gud och trons liv som finns bl.a. i Svenska kyrkan. 

Är tro en abstrakt mental akt?
Nej tvärtom! Tro är en förtröstan och tillit, en relation som påverkar hela livet för den människa som lever i den, en människas Gud är den som vi har tillit till och väntar allt gott ifrån.Tron handlar om hela livet och är allt annat än en mental akt. Det är en livshållning som påverkar allt, visserligen lyckas ingen att helhjärtat leva i trons bekymmerslösa och befriande hållning till tillvaron och behöver ständigt komma tillbaka till Guds kärlek.

Nåden är allt och kan knappast kallas smal eller snäv. Som jag ser det är nåden ett dubbelt begrepp. Allt vi har och är är skänkt till människan av nåd, utan att vi kan göra oss förtjänta av det, livet är en nådegåva, en Guds gåva till var och en som lever. Gud vill varje människas existens och ser var och en med kärlek och ömsinthet. Det leder till att det också finns en nåd som handlar om förlåtelse och upprättelse, en möjlighet att på nytt få reda på att Guds villkorslösa kärlek också gäller oss själva och att börja om i sina försök att leva alltmer gott och kärleksfullt.

De 95 teser som Luther offentliggjorde 1517 talar tydligt om hans syn att hela livet handlar om bot, dvs att sträva efter att leva mer äkta och sant. En strävan som var och en behöver ägna sig åt för att komma bort från inkröktheten i sig själv och göra mer gott för sin medmänniska.

Därför menar jag att den här boken inte räcker till, även om den ger en del kunskaper om Luther.
Den missar helt enkelt viktiga punkter som är centrala för att förstå sig på Luther.
Den gör misstolkningar som leder till att det blir obegripligt att Luther kunde bli början på en genomgripande frihetsrörelse, just det som reformationen blev.
En rörelse som inte bara kom uppifrån utan från människor av alla slag och på alla nivåer, inte minst de fattiga och maktlösa.

Boken "Inte allena, varför Luthers syn på nåden, bibeln och tron inte räcker" kom ut på  Libris förlag 2017.

Länkar
En artikel ur Dagen om boken finns här

En artikel ur Sändaren hittar du här

Ett samtal med författarna från Bokmässan på Youtube

Jag har skrivit om dessa "Sola" tidigare på min blogg här (du kan också söka på ord du vill läsa mer om i sökrutan till höger)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar