tisdag 27 mars 2018

Stilla veckan: Vita tisdagen


Tisdagen i Stilla Veckan har inget officiellt namn, det namn som oftast dyker upp är Vita tisdagen.

När jag växte upp kallade vi den fettisdagen och det var då man skulle äta semlor, men det var en sammanblandning med veckan då fastan börjar, askondagsveckan, den tid som också kallas fastlagen. Jag hittar också namnen svarta tisdagen eller stinnkaketisdagen.
Dick Harrisson har skrivit lite om det här och han menar att den vita färgen kan handla om det vita mjölet som användes till semlan då fastan skulle börja. Även detta handlar alltså om fastlagsveckan.

Om vi följer berättelsen om Jesus sista vecka så är det en dramatisk händelse som kommer näst i Lukas skildring: Jesus rensar templet.
Det är väldigt kort. Han går in i templet, platsen för både den politiska och religiösa maktens centrum i Jerusalem. Han kör ut dem som driver handel där och säger: ”Det står i skriften: Mitt hus skall vara ett bönens hus. Men ni har gjort det till ett rövarnäste.” (Luk 19:46) Sedan undervisar han varje dag i templet resten av veckan.

Vad är det som händer?
Den religiösa och politiska makten hängde ihop, i templet skulle en rättrogen jude offra och då var han tvungen att köpa offerdjur, duvor eller lamm till exempel, men först var hen tvungen att växla till den enda valutan som gällde i tempelområdet.
Där fanns alltså både penningväxlare och försäljare av offerdjur.
Vissa lurades bl.a. genom att ge dålig växelkurs eller ta saftiga avgifter. Det var ett köpslående och ropande där i templets yttre delar. Men värre var att fattiga människor ställdes utanför genom kostnaderna. Bönehuset, platsen där människor skulle möta sin Gud var inte tillgänglig.
Den hade gjorts till ett rövarnäste.

Rensandet av templet är en av de mest revolutionära handlingarna som Jesus gör, ett utmanade av makten och dess inkomster. För honom som hade berättat om den förlorade sonens fader och det förlorade fåret, för honom som lyfte fram de lägsta och mest utsatta blev detta mycket stötande.

Kanske till och med hädelse, dvs att använda Gud som ett medel för egen vinning eller att skada andra. Rensandet av templet visar vägen till en helt ny förståelse av vem Gud är och gör upp med allt det missbruk av tro och politik som utnyttjar människor.

Det blir mycket störande för makten som nu utmanas i grunden, just på den plats där maktens centrum finns och där det svider mest, i plånboken dvs i den ekonomiska hanteringen.

Jesus tar ställning, han står på de fattigas sida, på de utsattas sida mot makten och det kommer att kosta honom livet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar