På Jesu tid var de flesta fullt och fast övertygade om att de
levde i den yttersta tiden, det vill säga att snart, mycket snart var det slut
på den här jorden och allt skulle gå under, alla människor skulle dö, djuren
och allt liv på jorden skulle försvinna, det var därför viktigt att veta när det
skulle ske så att de kunde vara beredda. Den yttersta tiden betyder alltså den
sista tiden.
Först kan man tycka att det här låter konstigt eller
märkligt, men om vi tänker efter lite så upptäcker vi en sak: nästan det samma
har människor trott i andra tider också och inte minst i vår egen tid.
Under en
stor del av mitt liv levde vi under hotet av kärnvapenkrig och kalla kriget
mellan USA och Sovjet, några av oss minns terrorbalansen och paraderna
på röda torget i Moskva med de stora missilerna som dånade fram så att marken skakade, vi levde länge under hotet att
tredje världskriget kunde bryta ut när som helst.
Sedan blev det bättre och vi fick se Berlinmuren rivas ner,
nytt hopp väcktes.
Men nu närmar sig hoten om jordens undergång igen med
klimatkrisen. Om vi inte får stopp på uppvärmningen av den här planeten så
kommer jorden att genomgå enorma katastrofer, torka på vissa ställen och enorma
översvämmningar på andra. Det finns vissa som förnekar klimathotet, visst, men
alla seriösa forskare menar att det är en verklighet.
Åter igen lever vi under hot.
Men det finns något mer i vår existentiella situation som gör detta tyngre eller svårare.
Vi människor är de enda varelser som är medvetna om att våra liv har ett slut, att döden finns för oss alla. Att det bara är en tidsfråga, lång eller kort, innan vår tid på jorden är över. På det sättet lever vi alla i en slags yttersta tid där det snart är slut.
Vi människor är de enda varelser som är medvetna om att våra liv har ett slut, att döden finns för oss alla. Att det bara är en tidsfråga, lång eller kort, innan vår tid på jorden är över. På det sättet lever vi alla i en slags yttersta tid där det snart är slut.
Det här är skrämmande att tänka på, och vi gör mycket för att hålla insikten
ifrån oss, vi vill inte tänka på att det faktiskt är så. Kanske kan man se mycket av nöjen och tidsfördriv och till och med kultur som ett sätt att glömma vår verkliga sitution en stund. Kanske också vissa former av religiös tro eller andra tankesystem.
Det här är något som finns med när kyrkans år närmar sig sitt slut, fram mot domssöndagen innan det nya kyrkoåret börjar igen med 1a Advent.
Men allt det här talet om tidens slut och skildringen av verklighetens situation är inte till för att skrämma oss eller få oss att ge upp eller tappa modet. Budskapet är tvärtom att trots att verkligheten faktiskt ser ut så här så finns det en utväg och det finns hopp. Ett hopp som kan hjälpa oss att våga göra det vi kan för att förändra situationen.
Var inte rädda säger Jesus till oss i en bibeltext. Och han beskriver
händelserna och katastroferna inte som en undergång utan som ”födelsevärkar”.
När en kvinna föder sitt barn gör det ont, det är enormt smärtsamt,
du vet själv om du har varit med om det. Så plågsamt att ingen skulle stå ut
med det om det inte vore för en sak, det är nödvändigt för att det nya barnet
ska födas. Det finns något nytt som väntar när smärtorna tar slut, en ny
människa kommer till världen.
När Jesus liknar slutet vid födslovärkar vill han
ge oss hopp.
Världens slut är inte alltets slut enligt Jesus och vår
bibel, det är början på något nytt. Något bättre!
Se till att ni inte låter er skrämmas, säger han, den som håller ut till slutet ska bli räddad!
Se till att ni inte låter er skrämmas, säger han, den som håller ut till slutet ska bli räddad!
(citat från Matteusevangeliet kap 24)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar