fredag 17 mars 2023

Det dagliga brödet och livets bröd

En period i livet bakade jag allt bröd som vi åt i familjen.
Att baka bröd ger en bra känsla av att vara med i processen med att ha något att äta. Processen från åkrarnas korn, böndernas arbete, mjölnarna och transportörerna och försäljarna. Mjölet på bakbordet kommer ur jordens bördighet och en lång rad människors arbete. Där är jag med när jag bakar. Sedan kan jag krydda och välja olika sorters mjöl och kanske lite kli och groddar.
För att inte tala om doften i köket av nybakat bröd.

Brödet, det dagliga brödet är en bild för det mest nödvändiga i livet, det som ger oss näring och kraft att orka och leva så bra som möjligt för oss själva och för andra. När Luther talar om det dagliga brödet blir det en lång lista: "Allt det som hör till livets nödtorft, såsom mat och dryck, kläder, hus och hem, åker, boskap och bohag, gods och penningar, god maka, goda barn, gott tjänstefolk, god och trogen överhet, god styrelse, god och tjänlig väderlek, fred, hälsa, tukt och ära, goda vänner, trogna grannar och mera sådant."

I hans gamla och patriarkala ord från medeltiden finns en medvetenhet om att allt är givet till oss människor. Jag gillar det där- "och mera sådant". Han vill säga att i den lilla bönen - vårt dagliga bröd ge oss idag / ge oss idag det bröd vi behöver - så är det allt detta eller helt enkelt ett gott liv vi ber om. Ett liv där vi är fria att leva och älska. 

Livets bröd handlar söndagen om, det är Jesus som säger "Jag är livets bröd". Det vi verkligen behöver på ett djupare plan i livet kommer från Jesus. Allt det Luther radade upp, plus ett sammanhang där vi får vara en del. Att vara älskad som vi är. Att få förtroende att vara med i arbetet för att så många människor som möjligt på jorden ska få del av det dagliga brödet. 

Och löftet som ger hopp vad som än kan hända:
Jesus säger: "Jag är det levande brödet, som har kommit ner från himlen. Den som äter av det brödet skall leva i evighet." (från Johannes evangelium kap 6)

Ätandet är en bild av gemenskapen, den som vi firar och gestaltar i nattvardens måltid. Att ta emot kärlek som ges oss med öppen hand, våga säga ja och leva som de vi är. 

Älskade människor och då och då den som bakar och delar bröd.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar