tisdag 4 augusti 2020

Men så kom pesten och avbröt..

När reformationen var på gång i Europa på 1500-talet var det risk för att den skulle sluta i en närmast total splittring. Då möttes ibland ledare inom de olika delarna för samtal och överläggningar. 

1529 möttes två mycket betydelsefulla grupper i staden Marburg. Nämligen lutheranernas Martin Luther och de reformertas ledare Huldrych Zwingli för att tillsammans med viktiga personer inom de två grupperna samtala om en avgörande fråga, nämligen hur nattvarden ska tolkas och förstås. 

Men plötsligt avbröts mötet, den fruktade "Engelska svetten" hade drabbat staden och alla som kunde flydde hastigt därifrån. Samtalet avbröts och återupptogs aldrig. 

Den så kallade engelska svetten var en farsot som särskilt drabbade samhällets översta skikt, en slags pest som drabbade hårt och sedan verkar ha försvunnit. (Källa McNeill: Farsoterna i historien s 187-188) 

Reformationen i Europa kom att delas upp i två stora huvudlinjer:
Den ena var den lutherska som präglat Tyskland, stora delar av Norden, Storbritannien och förstås Sverige.
Den andra som Zwingli var en betydelsefull ledare inom skulle komma att kallas den reformerta eller kalvinska delen. Den linjen blev stark bl.a. i Schweiz, Belgien och Nederländerna och längre fram i USA. 
Vi kan spekulera om vad som kunde ha hänt om inte samtalet hade avbrutits den gången. Om grupperna verkligen hade tagit sig tid, lyssnat och försökt förstå varandra. Om de hade kunnat enas eller kommit överens om någon form av enhet med sina olika synsätt.
Kanske hade Europas historia sett ut på ett annat sätt med en samlad reformatorisk rörelse i norr och en katolsk i syd? Det hade också stor betydelse för vad som hände i de koloniserade länderna under några hundra år framåt. De olika tolkningarna av tron hade nämligen stor betydelse för hur nationerna styrdes och hur människor behandlades både i det egna landet och i omvärlden.
  
Å andra sidan var de två personerna inte direkt kända för sin vilja till kompromisser.

Frågan om nattvarden var en av de frågor som skilde rörelserna åt och en samsyn kunde kanske ha gjort skillnad.

Mycket förenklat och lite tillspetsat så var det så här:
Den reformerta synen på nattvarden handlar om att bröd och vin är symboler som används vid en minneshögtid medan den lutherska synen är att Kristus är verkligen närvarande och möter med kärlek var och en som tar emot bröd och vin. 

Det är lite mer komplicerat än så förstås och måste ses i sitt sammanhang. 
Luther ville hitta en medelväg mellan den då gällande romersk katolska synen där man talade om att bröd och vin förvandlades till Kristi kropp och blod vid nattvarden, och där kyrkan sågs som enda platsen där Gud var närvarande.  Och den reformerta symboliska synen där nattvarden kunde bli till vilken måltid som helst, Guds närvaro var på sätt och vis lika giltig eller ogiltig där som i alla andra måltider eller platser på jorden. 

Luther ville hävda en verklig närvaro i det som fortfarande är bröd och vin. Frågan blev mycket viktig för Luther och han stöder sig på direkta bibelord. 
Även om Gud finns överallt och kan mötas t.ex. i naturen som finns det platser där Gud själv har lovat vara nära, i orden och sakramenten, där möter Gud oss tydligt och klart, menade Luther. 

Det är en tydligare närvaro, en reell närvaro där Gud möter människan i nattvardens bröd och vin, där vi kan lita på att Gud alltid möter oss. Oavsett hurdan prästen är så gäller Guds löfte. 
Där möts vi alltid av kärlek och omsorg, med förlåtelse och upprättelse, välsignelse och vi får påminnas om att vi tillhör dem som Gud älskar. Plus att nattvardens måltid påminner om hur vi ska leva tillsammans på jorden, delande med varandra utan att stöta bort någon.

Pest och farsoter avbryter ibland viktiga möten, och nu har de avbrutit nattvardsfirandet i många kyrkor. Vi är många som saknar att fira den måltiden tillsammans.
Men Gud är inte frånvarande utan nära oss på många sätt. 
Följ gärna med och be med Västerås stift varje dag kl 8, 12 och 18. 

Länkar
Om Luther och reformationen på Svenska kyrkans hemsida

Guds lamm, på nattvardskannan i Brukskyrkan i Kolsva Västerås stift


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar