onsdag 6 mars 2019

Askonsdag - om att öva sig att se Gud

Fastetiden kan användas till att reflektera eller meditera över sin relation med Gud själv skrev jag igår.

Hur går det till, hur kan vi upptäcka Gud, hur kan vi komma närmare livets källa och kraftcentrum?

För mig handlar det inte om att komma närmare, jag tror att Gud alltid finns med oss, närmare än vårt eget hjärta, både dag och natt till tidens slut. Att Gud alltid bär oss och ger oss liv och allt gott.
Det handlar mera om att vi påminner oss själva att Gud är hos oss. Vi behöver öva oss i att se Guds närvaro hos oss och lära oss att se Gud i det som sker.

För mig var en del av början av min tro att jag fick två böner av en vän, en morgonbön och en aftonbön. Han gav mitt en liten papperslapp och sa: "Läs de här varje morgon och varje kväll och läs gärna en bit ur bibeln också."
Gör det till en god vana så kommer du att upptäcka något viktigt.

Om tiden inte räcker till så säg bara "godmorgon Gud" och "godnatt Gud".

Och om du inte orkar ens ett enda ord så kan du göra en hel bön med bara ett tecken, korstecknet.

Så här brukar man göra när det är ett stort korstecken över hela sig själv.



Du kan läsa lite mera om korstecknet här, där jag hämtat bilden, (tack till bloggen Själaspis) men tecknet räcker i sig som bön om att Gud ska bevara oss och en påminnelse om att Gud är med oss. Korstecknet gäller oss själva men vi är alla del av ett större sammanhang och därför kan korstecknet också vara en bön för alla omkring oss.

Jag testade och under lång tid läste jag bönerna, ibland morgonbön och oftare aftonbön. Sakta förändrades det så att jag inte längre läste utan bad bönen och jag läste ur bibeln varje kväll.

Men behöver inte ha färdigskrivna böner utan det går bra att använda sina egna ord, men de skrivna bönerna är en bra hjälp. Läs mera om bönen här och tänd gärna ett ljus på Svenska kyrkans bönewebb.

Här har du en annan bild på hur korstecknet kan göras, bilden kommer från anglikanska kyrkan.



Du kanske undrar vilka böner jag fick av min vän?

Jo det var två mycket gamla böner från Martin Luther.
Det kan vara bättre att börja med någon enklare bön, här får du bönerna från Luther och två kortare.

Morgonbön:
Jag tackar dig, min himmelske Far, genom Jesus Kristus, din älskade son, för att du i natt har beskyddat mig för all skada och farlighet.
Jag ber dig, att du också under denna dag vill beskydda mig för synder och allt ont, i mitt liv och i mina handlingar.
Jag överlämnar mig med kropp och själ och allt vad jag har, i dina händer.
Låt din heliga ängel vara med mig, så att den onde fienden inte får makt över mig. Amen.

eller

Godmorgon Gud!
Tack för att jag får en ny dag,
hjälp mig att ta vara på den här dagen. 
Var med mig i allt som kommer att hända idag ... (tänk på det som väntar under dagen)
Ge mig mod att leva och kraft att göra det jag vet är rätt idag.

Gör korstecknet och be Herrens bön /Vår fader.


Aftonbön:Jag tackar dig min himmelske Far, genom Jesus Kristus, din älskade son, för att du nådigt har beskyddat mig i dag.
Jag ber dig att du förlåter mig alla mina synder, allt som jag har handlar orätt och att du beskyddar mig med din nåd denna natt.
Jag överlämnar mig med kropp och själ och allt vad jag har, i dina händer.
Låt din heliga ängel vara med mig, så att den onde fienden inte får makt över mig. Amen.

eller

Godnatt Gud! Tack för dagen som har gått...
(tänk på det som hänt under dagen, tacka för det som var bra).
Jag ber dig för alla dem som jag nu tänker på, var med dem och bevara dem (säg namnen på de personer som du vill be för)
Ge mig ro och lugn och bevara mig i din kärlek.

Gör korstecknet och be Vår fader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar