En slav kunde få ett halsjärn runt nacken, ofta med en ring
av järn där man kunde fästa en kedja.
Så kunde slavägaren tvinga slavarna att gå dit han ville,
hålla fast slaven på en plats och ha kontroll på sin träl. Om vi känner efter
kan vi nästan känna den kvävande känslan och smärtan där halsjärnet skavde mot
skinnet.
Frihalsning var när halsjärnet äntligen togs bort, när trälen
blev inlåst i en fängelsehåla, eller när hon dog eller vid mycket ovanliga
tillfällen, när en slav blev fri.
Kanske friköpt av någon med kärleksfullt sinne och gott om
pengar. Att bli frihalsad, befriad eller frälst var drömmen som alla slavar bar
på, dag och natt. Men ytterst få kom någonsin dit.
Att vara människa är ju att vara sårbar och felbar, vi kan
träffas av sådant som sårar oss och skadar oss och så blir vi lite mindre fria
att vara oss själva, andra människors kommentarer och handlingar eller trakasserier
som det talas om så mycket just nu, de gör oss osäkra och rädda. Det är bra att
det kommer fram nu och talas öppet om det. Ingen ska behöva stå ut med att behandlas så.
Hela den stora världens ondska och våld, krig och terrordåd
drabbar oss också med oro och rädsla och kan ibland förlama oss.
Vi kan träffas av sjukdomar som begränsar våra liv och till sist själva döden. Vi är tidsbegränsade vi människor.
Vi kan träffas av sjukdomar som begränsar våra liv och till sist själva döden. Vi är tidsbegränsade vi människor.
Eller oss själva.
Man kan säga att vi ibland sätter halsjärnet på oss själva, gör oss själva ofria.
Man kan säga att vi ibland sätter halsjärnet på oss själva, gör oss själva ofria.
Det var Luther som påminde om att en av betydelserna i ordet synd är ”inkrökthet i sig själv”. Att vara fast i sig själv och inte kunna ge det goda vi har till varandra. Ofta leder det också till att vi inte kan se alla de fina gåvorna som vi själva har, alla möjligheter och våra talanger. Det stora kraften vi har inom oss blir bunden och förnekad. Vi blir ofria att leva våra liv.
Ett av problemen är att vi inte på något sätt kan befria oss själva från den synden.
Vi behöver hjälp, vi behöver orden utifrån, Guds ord som förlåter och befriar och hjälper oss att se på oss själva på ett nytt sätt. Därför finns syndaförlåtelsen ofta med i vår kyrkas gudstjänster, för att befria oss till våga vara oss själva lite mer.
Erfarenheten säger att det tar tid och att det behöver upprepas.
Vi behöver också hjälpas åt med att ge varandra mer
frimodighet och mod att våga vara den vi är.
Vi behöver hjälpas åt att ge varandra uppmuntran, säga till varandra: "Du är fin som du är, du kan, du är bra, du duger!”
Vi behöver hjälpas åt att ge varandra uppmuntran, säga till varandra: "Du är fin som du är, du kan, du är bra, du duger!”
Tron som är att hålla fast vid Jesus Kristus, han som är ljuset och befriaren, Kristus levde bland oss och hans liv var helt och sant, han levde helt kärleksfullt och genom honom får vi kunskapen om vem Gud är och om att livet är starkare än döden.
Han gick lidandets väg till döden på ett kors för att vi ska
veta att Gud finns med oss också i det svåraste av allt.
Ankaret är trons symbol, ankaret håller skeppet fast vid
stengrunden och klippan som håller. Att tro är att hålla fast vid den som kan hjälpa oss, vid Jesus själv.
Tron gör oss fria för den hjälper oss att inse att vi inte är ensamma, att Gud går med och ger oss allt.
Tron gör oss fria för den hjälper oss att inse att vi inte är ensamma, att Gud går med och ger oss allt.
Jesus visar på hoppet både här i världen och efter livets slut. hoppets symbol är korset, det tomma korset som är symbolen för livets seger över döden. Våldet och döden fick inte sista ordet. Korset är uppståndelsens symbol, för livets kraft och Guds kraft som är större än all död, större än alla halsjärn som vill göra oss ofria och begränsa oss och våra liv.
Ordet Frälsning är ett ord som ofta används när det gäller
hoppet om livet efter döden, hoppet om en tillvaro där ingen sorg eller smärta,
gråt och plåga ska finnas längre, där vi ska leva med Gud och varandra i helhet
och närhet. Hoppet gör oss fria att inte låta oss nedslås och inte ge upp.
I livet tillsammans bryts ofriheters ensamhet och isolering,
kärleken låter halsjärnen falla och öppnar oss för att se varandra som vi är. Både storslagna och med fel och brister.
Martin Luther säger: ”När Gud, givaren, genom sin kärlek skänker oss frälsningen, så är vi mottagare genom tron, som inte gör någonting annat än accepterar gåvan. För frälsningen är inte något vi gör och kan inte förtjänas genom våra gärningar, den finns redan där, erbjuden och skänkt. Se bara till att du öppnar din mun eller snarare ditt hjärta, och var stilla och låt dig fyllas. Detta kan inte göras utan genom att du tror orden, som du hör” (WA 21, 487f, på svenska i Ordet vid bordet, Göran Agrell och Peter Strömmer, Themis förlag).”
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar