fredag 27 januari 2023

På väg mot Hopp eller förtvivlan?

Går det att ha ett hopp, särskilt en dag som denna när vi firar Förintelsens minnesdag.
Krig och våld pågår oavbrutet, och det har visat sig att mördandet av människor fortsätter, även folkmord.
Klimatkrisen pågår och jag blir allt mer tveksam till om mänskligheten kommer att kunna klara av den i tid. 
Det hopp jag ändå har handlar inte så mycket om att människor ska klara av att förändra situationen utan det handlar om Gud. Men jag hoppas jag har fel när jag tappar hoppet om mänskligheten.

Jag hade ett minne av att Greta Thunberg talade om hopp i ett av sina tal och googlar runt.. till slut hittar jag en sida från 2018 på SVTs hemsida:
Greta citeras så här; "Jag tänker inte så mycket på hopp eller på vad som kan hända i framtiden, jag tänker att vi måste agera även om det inte finns hopp. Att inte ha hopp är ingen ursäkt för att inte agera. Hoppet kommer ju om man agerar."

Det är ju så med mycket i livet att allt för mycket grubblande eller tvekande ibland bara hindrar oss från att handla. Ibland behövs det handling, rakt på sak och utan tvekan, även om det är osäkert med resultatet.
Ändå är jag tveksam, behöver vi inte något hopp om än litet, om vi inte ska ge upp?

Ordet hopp kan betyda olika saker för olika människor, men hopp i kyrkan och bibelns sammanhang har en ganska tydlig betydelse och det är två saker jag vill lyfta från idag.

Hoppet ger handlingskraft och motivation. Missmodet och förtvivlan gör oss passiva och uppgivna, men det hopp tron ger oss gör oss fria att våga handla. Det är ett hopp som bärs av en framtidsbild av fred och rättvisa, ett gott liv för alla, ja ännu mer än så. Hoppet om en annan tillvaro där plåga och tårar inte ska finnas mera. Hoppet hjälper oss att våga agera, och då händer det saker, både med oss själva och vår omvärld. 

Hoppet grundas djupast sätt inte i oss själv utan i Guds kraft och löften.
Vårt kristna hopp grundas i tron på Jesu uppståndelse, att döden inte var den starkaste kraften utan Gud och Livet som vann.
Hoppet kommer till oss utifrån och kan därför inte tas bort genom mänskligt handlande, inte genom ondska eller våld. Tilliten till Guds kärlek ger hoppet.
Det är därför vi har en hel helg och söndag om att "Jesus är vårt hopp". 

En dag om hoppet som gör oss fria att leva och att agera.  


Ljuset vid Mälarens strand ger hopp om våren 


Några länkar:

Söndagens tema är "Jesus är vårt hopp" här hittar du texterna för söndagen. 

Och här hittar du tankar inför helgen på Svenska kyrkans hemsida, en präst skriver varje vecka

Poddar om tolkning av livet och tron i ljuset av kyrkoåret:

Nådens år

Tolkning pågår

Predikoverkstan (genomgång av söndagens evangelium på grundspråket)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar