måndag 15 juni 2020

Sommarkurs på gång: Kyrka och teologi i pandemiernas tid och lite om poddarnas värld

 
Nu har jag kommit in på en sommarkurs och du kommer nog att märka av det här på bloggen.

Kyrka och teologi i pandemiernas tid heter kursen som går på Enskilda Högskolan i Stockholm, men jag behöver inte åka dit, allt sker digitalt.

Det blir första kursen jag går på den skolan, och det ska bli spännande att lära känna en ny högskola och samtidigt fördjupa sig lite grann den här sommaren. 
Särskilt med ett så aktuellt ämne. 
Vi behöver reflektera en hel del över vad Coronapandemin innebär för samhället och framtiden.
Men också vad den betyder för kyrkan och dess framtid på olika sätt.

Jag läser mycket böcker men ibland är det väldigt bra med en morot eller piska för att se till att det blir av att läsa lite tyngre böcker.

Jag har börjat lyssna på poddar en del när jag är ute och kör med min biogasbil. En av de favoriter jag har hittat är Läsarpodden som bland annat kommer från Enskilda högskolan i Stockholm. Och därför kändes det bra att gå en kurs just på den skolan. Det var en bidragande orsak till att jag valde just den här kursen. 

Om du inte vet vad en podd är så kan det enkelt förklaras med att det är ungefär som ett radioprogram som kan avlyssnas via en mobiltelefon eller dator. 
Läs mera här på Wikipedia under ordet Poddradio.
Det finns en enorm mängd av olika poddar i alla olika möjliga ämnen. 

Här kan nördarna breda ut sig hur mycket som helst och ofta hitta några som vill lyssna och ibland också komma i kontakt med andra som har liknande intresse. 
Här en sida kallad Poddtoppen med populära poddar just nu och här en annan som kallas podcasts punkt nu. 
Där ser du också att t.ex sommarprogrammen från P1 och andra traditionella radioprogram också finns i podd-form och kan avlyssnas i din mobil, platta eller dator. Det finns förstås också mängder av poddar på andra språk i olika ämnen som du kan lyssna på om du vill.

Det är relativt enkelt att spela in ett samtal eller ett ljudprogram och därför har många försökt att nå ut via poddar.

Här ser du några av mina favoriter:
Teologi i tiden från Svenska kyrkans enhet för forskning och samtidsanalys
Ingen hinner fram är en podd med två präster från Göteborg som samtalar om aktuella ämnen
Tolkning pågår är en podd som tar upp varje söndags tema och texter i kyrkan, det är som inspiration för den som ska predika men också en chans att få tänka omkring frågor om livet och tron.

En som ligger mig varmt om hjärtat är Joachim Elsanders podd Kolportören som hann komma i några få avsnitt innan Joachim dog.

Några som jag lyssnat på en del är Jesusfeministpodden, Präster med gäster och En präst och en mammut. Det finns verkligen mycket att hitta i poddarnas värld.

Många poddar är väldigt ojämna och en del kan vara mycket bra och inspirerande medan andra gör att man vill stänga av så fort som möjligt. Tyvärr har vissa dålig ljudkvalitet och fungerar inte på grund av det. Men det finns en hel värld att upptäcka.

Nu åter till kursen... (fortsättning följer)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar