tisdag 24 mars 2020

Några goda råd i Coronakrisens tid

Det går trögt att skriva och koncentrera sig i dessa tider av Coronavirus.
Nyheterna flödar över oss som en flod som dränker med med oro och fakta som ändras från dag till dag. Rösterna som aldrig slutar tala om kris och sjukdomar skapar ångest och förtvivlan. Ännu större för dem av oss som är ensamma och undviker sociala kontakter.

Ändå är det viktigt att hänga med och vara informerad.
Några goda råd i dessa tider vill jag gärna dela med mig av:

Dra ner på nyhetsflödet och nöj dig med en eller två gånger per dag att lyssna eller se på nyhetsprogram.

Välj noga din informationskälla, Sveriges Television (SVT) och Sveriges radio är bra,
ännu bättre att gå till Folkhälsomyndighetens hemsida någon gång ibland.

Men undvik amatörtyckare och sensationspress om du vill ha en någorlunda aktuell bild av vad som pågår. Själv undviker jag även kvällstidningarna och deras hemsidor som så ofta hamnar i vinklade reportage och som ofta vill fånga läsare med så saftiga eller dramatiska rubriker som möjligt. På twitter och olika hemsidor finns det hur mycket desinformation som helst.

Stäng av det mesta och ge dig själv lite tid till att reflektera. Kanske läsa en bok, lyssna på fin musik eller vad du själv tycker om, brodera eller ta upp ett musikinstrument från förr? Baka eller sticka kanske? Plantera om pelagonerna skulle behövas hemma hos mig..

Håll kontakten med vänner och familj på telefon eller alla de andra möjliga sätt som finns. Messenger, WhatsApp eller Hangouts eller Skype eller... det finns enormt många olika appar och program som går att använda på telefon eller dator för att ha kontakt med varandra. 
Eller varför inte skriva ett mail eller ett riktigt brev?

Krisen med Corona-viruset är mycket allvarlig förstås, men samtidigt är den inte värre än många andra saker som drabbar oss i livet.
Låt oss ta vara på lärdomar vi redan har i hur vi har klarat av svårigheter i livet förut.

Min vän Joachim Elsander som jag skrivit om förut här på bloggen skrev en blogg när han hade fått reda på att han var drabbad av cancersjukdomen.
Hur skulle han klara av det svåra, oron och rädslan.

Här är hans ord:
"Jag har börjat lära mig att det finns ett sätt att övervinna den här oron och det är tacksamheten. 
Att känna tacksamhet för varje dag, att värdesätta varje dag, att inte leva i fruktan för olyckor och sjukdomar men att istället leva i det som är och att inte ta varandra för givna. 
Sen hjälper det att att inse att vi faktiskt inte har kontroll över så mycket som vi vill tro. På något förunderligt sätt bär de här lärdomarna mig även nu när jag själv fått ett svårt sjukdomsbesked."

(Här finns hela hans inlägg den dagen under rubriken Illusionen av kontroll)

Tacksamhet över livet och ta vara på varje dag, det handlar om vår inställning till det som händer.
Att inse att vi inte har kontroll och kunna lämna oro och fruktan till den som är större än oss själva. Gud själv.

Kanske med hjälp av Sinnesrobönen:
Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, 
mod att förändra det jag kan och 
förstånd att inse skillnaden.

Biskopen i Västerås Mikael Mogren ber varje dag kl 8, 12 och 18 och inbjuder oss att vara med.
Det går att följa honom på Facebook och via Västerås stifts facebooksida.

Eller varför inte haka på genom att samla dig själv till bön vid samma tider.
Allt fler är med och ber var de än är.
Kom med du också!



En ängel från Kung Karls kyrka i Kungsör pekar ut riktningen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar