onsdag 19 februari 2020

Om handlingskraft och helvete, Elsander och Hart

Till min förvåning upptäckte jag att det i senaste Kyrkans tidning dök upp en artikel om helvetet.

Jag reagerar eftersom jag har tittat en del på Joachim Elsanders texter sedan jag skrev min förra bloggtext. Joakim Elsander lämnade sorgligt nog sitt jordiska liv den 9 februari.

En av de debatter som Joachim var inblandad i och som han återkom till flera gånger under sitt liv var ett resonemang om just tron på helvetet. Inte långt före sin död ägnade Joachim en podd åt tankar kring helvetet. Se länk längre ned. Det är fantastiskt att lyssna på Joachims kloka tankar!

Frågorna kring himmel och helvete och även frågor som handlar om den sista tiden var mycket viktiga i väckelsetidens frikyrkor och är ett arv att brottas med där.
I svenska folkkyrkan har dessa frågor aldrig varit lika centrala utan här finns andra perspektiv, men det betyder inte att dessa frågor är helt borta.
Det tillhör livets stora existentiella frågor att grubbla över vad som sker efter döden och vad som ska hända till sist med oss själva, med dem vi älskar och jorden vi lever av.

I Kyrkans tidning är det är professor Ola Sigurdson i Göteborg som recenserar boken That All Should be Saved av den ortodoxe filosofi- och teologiprofessorn David Bentley Hart.

På ett fint sätt lyfter Sigurdson fram att kyrkans tal om framtiden inte handlar om skräck och hot, inte om plåga och straff utan att det viktiga är en positiv vision om Guds kärlek och en försonad skapelse.

Sigurdson avslutar sin recension så här:
"Jag skulle tro att Harts bok om helvetet talar mycket till hans samtid i USA, men det betyder inte att också kyrkan i Sverige har en hel del att fundera på vad gäller förmågan att konkret artikulera hoppet som en positiv vision."


Det är en utmaning till oss i kyrkan idag att reflektera över vårt hopp och hur visioner som ger mod kan se ut. I medvetande om klimatkris och vår hotade jord behöver vi kanske mer än någonsin bilder som hjälper oss att inte ge upp. Samtidigt som de hjälper oss till handling och förändring av våra livsstilar och hur kyrkorna och samhället fungerar. 


Länk till artikeln i kyrkans tidning om helvetet:
https://www.kyrkanstidning.se/teologi/ett-alskat-helvete-den-som-argumenterar-universell-fralsning-kan-fa-det-hett-om-oronen

Här kan du höra Joachim Elsander i hans podd om helvetet https://anchor.fm/kolportoren/episodes/Helvetet-e53d5q

Jag skrev några tankar om hoppet jag bär under rubriken Kärleken segrar- Love Wins- läs här

Jag låter Martin Luther King få sista orden idag:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar