torsdag 12 december 2019

Kristi brud, vem är det? Kanske du själv?

Gläd dig du Kristi brud... sjunger vi med en ganska vemodig melodi i adventstid i kyrkan.
Det är en fin gammal psalm (lyssna här om du vill till nr104 i psalmboken).
Den kommer från 1500-talet i Danmark från början.

Men kanske har vi lite svårt med begreppet "Kristi brud" sedan allt det som hände i en pingstförsamling i Knutby utanför Uppsala? Det blev aktuellt nu igen när det beslutades att pastorn i Knutby skulle få sitt straff tidsbegränsat. Läs mera här om du vill.

Men vem eller vad är då Kristi brud som vi sjunger om i den gamla psalmen?

Det finns olika slags bildspråk och ord från bibeln och kyrkan som visar att tro handlar om en relation, att leva tillsammans med Gud. Människan kan kallas Guds barn, söner och döttrar till Gud och då tänker vi på Gud som den goda föräldern som ger liv och kärlek, omsorg och närvaro till oss.

Att tala om Kristi brud betonar på ett annat sätt närheten mellan Kristus och människan.

I bibeln är Kristi brud oftast gemenskapen - kyrkan eller församlingen eller i gamla testamentet det utvalda folket eller "Jerusalem" som används för dem som bor och lever där.

Folket är bruden och Gud eller Kristus är brudgummen som kommer för att ge lycka och glädje, en ny gemenskap och ett nytt sätt att leva. Allt utifrån hur ett äktenskap gick till på den tiden. 

Där finns traditionellt en bild av kvinnligt och manligt som mottagande och givande, som passiv och aktiv, som svag och stark och det stämmer bra med vår lutherska tradition där vi tror att Gud gör människan rättfärdig, ger henne kärlek, tro och hopp, och människan tar emot gåvorna med öppna händer i förtröstan och tillit.
Gud ger och människan tar emot.
För att människan sedan kunna vara aktiv och agera för att göra gott för andra.

Det ligger mycket i den bilden när det gäller relationen mellan Gud och människa.

Men det betyder inte att de traditionella könsrollerna är Guds vilja i hur vi människor ska leva tillsammans med varandra. Det är något helt annat. Där vill Gud att vi alla ska förverkliga våra gåvor och möjligheter och ge varandra stöd och respekt. Älska din nästa som dig själv.

Vi behöver många olika bilder för att kunna fånga in mer av vem Gud är och hur goda relationer mellan människor ser ut.

Kristi brud som ska glädja sig där i psalmen är alltså vi själva, vi som är där och sjunger, församlingen, kyrkan och vi själva som individer.

Att utnämna en person till "Kristi brud" skulle kunna fungera om vi tänker oss att alla andra också är Kristi brudar, män som kvinnor. Vi alla får stå i en nära relation med Kristus, det är oss alla som Gud älskar mera än vi kan förstå. Villkorslöst och enkelt.
Vi är alla Kristi brud i meningen att vi är älskade av Gud.

Och psalmen gör tydligt varför det är så mycket glädje när Kristus kommer:

Hans prakt är ganska ringa, men döden kan han tvinga. 
Saktmodig mild och god, han ger de svaga mod -
Hosianna pris och ära, Vår konung är nu nära! 




Här hittar du några rader jag skrev i februari 2018 om sekten i Knutby


1 kommentar:

  1. Svenska psalmer på Youtube finns bl.a. här: https://www.youtube.com/channel/UCr9nLlIRs1HqhHNfObOp9Rw

    SvaraRadera