måndag 9 januari 2017

Tankar om en bok - Himmel över London

På min blogg vill jag ha mer tankar och reflektioner kring lästa böcker och sedda filmer m.m.
Och det börjar jag med idag.

Håkan Nesser är en fin svensk författare, känd mest för sina deckare med Van Veteeren som också filmades med Sven Wolter. Men han har skrivit mycket annat och han har en intressant egenskap - åtminstone i de senare böckerna som jag strax återkommer till.

Jag läste nyligen hans Himmel över London på min ljudboksläsare (som jag använder flitigt när jag pendlar till jobbet). Det är en något krånglig experimentell bok med inslag av spionthriller och deckare med fina personskildringar och med en och annan överraskning. Jag gillade boken även om det fanns stunder när det blev en aning långrandigt att lyssna i de västmanländska skogarna.

Det är ganska nytt för mig att använda ljudböcker och jag gillar mer att läsa i riktiga pappersböcker eller för den delen också e-böcker på ipaden eller kindeln.
På sätt och vis är det en helt annan upplevelse med en ljudbok särskilt när det är som med Nessers böcker, författaren själv som läser. Personens röst och tonfall ger sin egna nyans och känsla till boken. Det sätter också andra krav på en bok när man inte enkelt kan bläddra fram och tillbaka och kolla namn och tidigare händelser. Ljudboken kräver mer tydlighet och spänning för att hålla läsaren kvar.

I Himmel över Berlin finns flera olika berättelseplan och olika nivåer av berättarskap, den gula anteckningsbokens spionthriller bryts mot vardagsrealismen i staden K och det mer drömlika läget i London där åskvädren går fram och en seriemördare går lös.

Här kan du läsa vad andra skrev när boken kom ut 2011:
Recension av Mats Gellerfelt i Svd.
Recension av Göran Greider i DN


Vad var det då för egenskap jag nämde i början? Jo i serien om kriminalinspektör Gunnar Barbarotti visar det sig att inspektören har en relation till Gud. Nesser vågar skriva om tro.

Nesser visar upp en vuxen egen tro som man kan läsa om i en rad artiklar. I Hemmets veckotidning beskrivs hans bild av Gud så "Gud har humor, han är inte allsmäktig och han är en gentleman."
En gudsbild som inte förvånar den som läst hans böcker.

Amos magasin har en spännande artikel om Nesser med rubriken "Nesser skildrar
personerna vi kan spegla oss i."

På sajten eskilstuna.org finns en ljudintervju med Nesser med rubriken "Gud är oss som närmast när livet är som mörkast."

Det är intressant med en författare som i vårt kulturklimat vågar tala om Gud på ett öppet sätt med egna ord. Kanske kommer jag tillbaka en annan dag och funderar lite om hans gudsbild och min egen....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar