torsdag 18 maj 2017

Veckans värstis eller västis? När jag fick prata i Radio Västmanland

Jag blev väldigt överraskad häromdagen när Radio Västmanland ringde upp mig. Jag hade blivit utvald att vara Veckans västis! Ordet västis är en korsning mellan Västmanlänning och bästis.

Radio Västmanland P4 har alltså en person som kallas "veckans västing" varje vecka.
En västmanlänning som får vara med i radio, och den här veckan är det jag. Det sänds på förmiddagar och tre gånger får västisen vara med.

För mig  var det i tisdags, i onsdags och igen imorgon fredag... (redan inspelat, hoppas det blir bra klippt)
Tack till Jonna Granberg Schmidt som föreslog mig och som var veckans västis förra veckan!
  
Här kan man hitta programmen:  Förmiddag i P4 - Radio Västmanland

Det är intressant att se hur det går till "bakom kulisserna" lite grann. Samtidigt är det lite nervöst att tala i radio och tänka sig att det kan vara ganska många som lyssnar.
Att predika för människor som man ser i ansiktet är jag van vid, och det är nervöst innan det börjar, men sedan när jag väl står och talar brukar det fungera bra. Men att tala "ut i etern", som man brukar säga, är annorlunda. Vem lyssnar och vem talar jag med? Jo, med personen som intervjuar förstås och det blir han eller hon som styr samtalet och sätter tonen.
Radio Västmanland har rutinerade och vana programledare som gör ett bra jobb. Självklart inom ramarna för hur P4 fungerar. Där ska det vara lättlyssnat och mycket musik. Det blir korta inslag och det måste vara en utmaning att det inte ska bli för ytligt.

En sak som jag märkte är en skillnad mot när man lyssnar på radio, då hör man musiken och nyheterna och sedan någon person som kommer in. Ibland hänger det ihop och ibland inte alls.
Men nu, när vi gjorde inslaget på min arbetsplats, hörde jag varken musiken eller nyheterna utan kom in mellan låtarna och svarade på frågorna.
Det ska också gå snabbt, tiden är knapp och det gäller att hitta orden direkt.
Det blir lite knepigt för mig som är van att förbereda mig ordentligt, se till att sånger och musik så mycket det går hänger ihop med det som jag vill säga och försöka uttrycka mig nyanserat och tydligt.

Samtidigt var det nyttigt att få prova på det här också.
Om det skulle bli någon mer gång skulle jag ha mera nedskrivet så jag hittade tydligare formuleringar och fråga lite mera innan så jag visste vilka frågor som skulle ställas. Vara lite mera förberedd alltså.

Det ska bli intressant att höra om det kommer några reaktioner, redan har ett par personer visat att de hört programmet, tack för det!


Jonna Noblin och Martin Vare leder förmiddag i P4 Västmanland
  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar