torsdag 11 maj 2017

Fairtrade Challenge på gång, ta en kopp kaffe till!


World Fairtrade Challenge firas i dagarna. I år inte bara en dag utan flera, från 11-13 maj. Och med en mer internationell prägel än tidigare år.
Jag har under flera år engagerat mig för Fair trade, tidigare kallat rättvisemärkt, och det beror på att jag menar att detta är en av de bättre sätten att hjälpa fattiga människor i den sk tredje världen.

Det är inte det enda sättet att hjälpa, ibland behövs katastrofhjälp eller utvecklingshjälp av andra slag. Långsiktiga satsningar av stater och biståndsorganisationer, och där vill jag gärna också stötta arbetet. jag för min del är fast givare till Svenska kyrkans internationella arbete. Dem litar jag på och gillar de projekt som jag läst om i deras projektkatalog.

Men fairtrade vill jag också stödja. Att köpa saker jag ändå behöver och göra det på ett sätt som ger dem som producerar varorna möjlighet att försörja sig och sina familjer, det känns som ett verkligt sunt sätt att hjälpa. Fairtrade är ett väl utbyggt system av varumärkning och kontroll. Det finns tydliga kritierier som måste uppfyllas för att en vara ska få Fairtrade märket.

När vi köper deras varor ger vi människor självrespekt och den värdighet som ligger i att försörja sig själv, självkänslan i att lyckas med sitt arbete och förbättra sitt eget liv.

Jag har engagerat mig i en Världsbutik här i Arboga där jag bor för att jobba för fairtrade-handel på alla nivåer. Köp gärna fairtrade-varor i din vanliga butik, men vet att varorna hos oss hjälper våra medmänniskor lite mera. Alla affärer måste gå ihop och göra vinst för kunna överleva. Och det leder till att mellanhänder, grossister och affärsidkare alltid tar en stor del av pengarna du betalar för en vara.
Det är självklart bättre att köpa fairtrade än de vanliga varorna, men mest stöd ges när varorna köps i världsbutiker eller andra små försäljningsställen.

Jag hoppas vi blir riktigt många som fikar fairtrade idag, kanske blir det nytt rekord i år igen.


Världsbutiken Amos i Arboga


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar